Специалност „Стопанска логистика”

Образователно-квалификационна степен
„Магистър”
Професионална квалификация
„Мениджър”
Форма на обучение
Задочно
Срок на обучение
2 до 4 семестъра
Факултет
„Общовойскови”
Изисквания
Кандидатите да притежават образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър” от областите на висшето образование.
 
1. Насоченост на изграждането на випускника и изпълнявани функции
Логистиката като понятие произлиза от старогръцки корен logos, от тук Logisticos и означава сметка, способен в изчисляването, пресмятането. В съвременната теория и практика служи да опише една много стара практика по доставките, транспорта и съхранението на стоки и суровини. Областите на приложение са военната логистика, стопанската логистика, логистика на услугите и логистика на проявите (събитията). Развитието на стопанската логистика се свързва с военната логистика и се основава на теорията на седемте „п“ : подходящ продукт, подходящо количество, подходящо състояние, подходящо време, подходящо място, подходящ клиент и подходящи разходи. На тази основа Европейската асоциация по логистика определя логистиката като осъществяване и управление на движението и разполагането на хора и/или стоки, както и поддържащите дейности, свързани с това движение и разполагане в рамките на системата, организирана за постигане на определени цели. От тук стопанската логистика е процес на осъществяване и интегрирано управление на материалните потоци и информационните за тях потоци от мястото на възникване, през всички фази и етапи на движение до мястото на крайното им потребление, с цел осигуряване на максималното ниво на обслужване на клиентите с минимални разходи. В обхвата на стопанската логистика са обособени фазите снабдяване, производство и дистрибуция, с обособените между тях транспортни и информационни потоци и управлението на запасите. В съответствие с това е определена насочеността на обучение по специалността „Стопанска логистика“.
Учебният план за обучение по специалността „Стопанска логистика“ е структуриран в задължителен, избираем и факултативен блок, в които са включени дисциплини, всяка от която завършва с форма на контрол.
При завършване на обучението по специалност “Стопанска логистика” се издава диплом за завършена ОКС “магистър” с професионална квалификация “мениджър”.
При лично писмено заявяване с молба по образец от завършилите обучаеми се издава и европейско дипломно приложение.
Изучаваните дисциплини са структурирани както следва:
  • Задължителни дисциплини: Международен транспорт; Митническа политика; Електронна търговия; Управление на продажбите; Стопанска логистика; Складово-манипулационни системи; Управление на транспорта в логистиката; Икономика на логистичните дейности; Управление на снабдяването; Управление на запасите; Регионална и национална инфраструктура; Икономика; Търговско право; Количествени методи в логистиката; Икономика на логистичните дейности; Маркетинг; Финанси; Основи на управлението; Статистика; Счетоводство; Управление на транспорта; Стаж;
  • Избираеми дисциплини: Международен маркетинг/Стратегически маркетинг; Международни счетоводни стандарти/Европейски стандарти; Бизнес среда и бизнес риск/Бизнес анализ; Управление на инвестициите/Управление на иновациите; Управление на продажбите/Международна логистика;
  • Факултативни дисциплини: Международна логистика/Управление на иновациите; Информационни системи в логистиката; Дистрибуционна политика; Електронна търговия.
Подреждането на учебните дисциплини в посочените модули по семестри е подчинено на философията за логическа последователност, поетапното усвояване на мениджърските знания и формиране на необходимите компетенции по зависимостта базова подготовка-съпътстваща подготовка - надграждане на знанията и уменията. В резултат на това в края на всяка учебна година у обучаемите се формират определен набор компетентности и компетенции.
За специалността “Стопанска логистика” се предвижда обучение с основна интердисциплинарна, широкопрофилна подготовка за придобиване на висше образование в област „Социални, стопански и правни науки”.
Програмата за обучение е изградена около концепцията за хармонизиране на подготовката с цел получаването на компетентност в областта на социалните, стопанските и правните аспекти на логистиката.
Випускникът трябва да има следните компетенции:
  • да притежава фундаментална икономическа подготовка;
  • да изпълнява задълженията като организатор, мениджър и експерт в структури на управлението на публично-правни и частно-правни тела;
  • да изработват и вземат целесъобразни и икономически обосновани управленски решения на различни нива в управленската йерархия;
  • да осъществяват икономично, ефективно и ефикасно ресурсно управление;
  • да управляват движението на материалните и информационните потоци в логистичната верига;
  • да провеждат изследователска дейност, като анализират проблемите и причините, които ги пораждат, генерират алтернативи и управляват риска.
Обучението се осъществява по основополагащи и профилиращи модули, съдържащи задължителни, избираеми и факултативни дисциплини (специализирани курсове), както и чрез прилагане на нови и разнообразни учебни форми.
 
2. Професионална реализация
След завършване на пълния курс на обучението, випускникът ще може да заема следните начални длъжности в различни сфери на обществения живот:
  • мениджър на различни управленски нива;
  • мениджър по ресурсите;
  • мениджър по логистиката;
  • мениджър по маркетинг;
  • мениджър по дистрибуция;
  • финансов мениджър;
  • други длъжности, съответстващи на неговата квалификация.
3. Обучаемите, завършили образователната програма придобиват специални компетенции.
3.1. Нови знания за:
  • за логистичната концепция;
  • структурата и елементите на логистичната система;
  • управлението на входящите и изходящите ресурсни потоци на предприятието;
  • управлението на транспорта в логистиката;
  • принципите и методите на управление на снабдяването и на запасите;
  • основните функции, технологията, средствата и техниката на управление на различните логистични системи;
  • международната логистика;
  • информационните системи в логистиката;
  • митническите процедури по придвижването и транспорта;
  • дистрибуционната политика;
  • основите на финансите, счетоводството, маркетинга и планирането;
  • основните методи за статистически, количествен и икономически анализ в логистиката;
3.2. Изградени нови способности за:
  • да мисли творчески и критично, обективно и достоверно да оценява потенциала за развитие на бизнес структурите и логистичната им поддръжка;
  • да разкрива проблемите, да анализира причините, да генерира алтернативи и взема решение за повишаване на качеството на логистичното обслужване, като оценява системата на риска и организира изпълнението на взетото решение;
  • да прилага правната и нормативна уредба в областта на логистичното осигуряване;
  • да умее да проектира логистични системи;
  • ефективно да управлява поверените му материални, човешки, финансови и информационни ресурси;
  • да планира потребността от материални ресурси, разходите по тяхното придобиване, транспортиране и съхранение;
  • да ръководи цялостно прогнозирането, планирането и оптимизирането на превозите;
  • да ръководи и съдейства за организацията на складовото и транспортното стопанство;
  • да ръководи цялостно прогнозирането, планирането и поддържането на оптимални запаси в предприятието;
  • да прилага нормативните актове и европейските спогодби за международни превози;
  • да организира документооборота за изпълнение на граничните и митническите процедури при транспортиране;
  • успешно да работи в екип и в нееднородна среда, включваща както граждански, така и военни организации;
  • да ползва съвременните информационни технологии и да ги прилага в дейността си;
  • да се самоусъвършенства и развива своите професионални умения.
3.3. Ценностни ориентации и наласи:
  • лоялност към институцията в която работят;
  • толерантност, отвореност и уважение към различните позиции и идеи;
  • лична отговорност и уважение към основните свободи и права на човека;
  • междуличностни, социални и граждански компетенции;
  • естетическа, нравствена и здравна култура;
  • готовност и стремеж към учене през целия живот;
  • комуникативни способности;
  • работа в екип в нееднородна среда;
  • проявяване на грижи и изграждане на дух на доверие, висока мотивация и отговорност за изпълнение на задачите;
  • етика на общуване във военната йерархия;
  • приобщаване към идеалите на родолюбието, дълга и честта;
  • уважение към символите на държавата.