Специалност „Стопанско управление”

Образователно-квалификационна степен
„Магистър”
Професионална квалификация
„Мениджър”
Форма на обучение
Задочно
Срок на обучение
2 до 4 семестъра
Факултет
„Общовойскови”
Изисквания
Кандидатите да притежават образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър” от областите на висшето образование.
 
Насоченост на изграждането на випускника и изпълнявани функции.
За специалността “Стопанско управление” се предвижда обучение с основна интердисциплинарна, широкопрофилна подготовка за придобиване на висше образование в област „Социални, стопански и правни науки”. При завършване на обучението по специалност “ Стопанско управление ” се издава диплом за завършена ОКС “магистър” с професионална квалификация “мениджър”. При лично писмено заявяване с молба по образец от завършилите обучаеми се издава и европейско дипломно приложение. Изучаваните дисциплини са структурирани както следва:
  • Задължителни дисциплини: Управление на промяната; Организационно развитие; Финансово-счетоводен анализ; Бизнес среда и бизнес риск; Електронна търговия; Стопанска логистика; Организация на бизнес комуникациите; Финансово управление на фирмата; Международни счетоводни стандарти; Стратегическо управление на фирмата; Регионална и национална инфраструктура; Икономика; Търговско право; Количествени методи в управлението; Маркетинг; Основи на управлението; Финанси; Счетоводство; Статистика; Планиране и прогнозиране; Бизнес анализ; Управление на човешките ресурси; Стаж;
  • Избираеми дисциплини: Международен маркетинг/Стратегически маркетинг; Международни счетоводни стандарти/Европейски стандарти; Стратегическо управление/Управление на иновациите; Управленски умения/Управление на риска; Европейска икономическа интеграция/Европейски стандарти; Управление на инвестициите/Управление на иновациите;
  • Факултативни дисциплини: Управление на конфликти; Управление на продажбите; Фондови борси.
Подреждането на учебните дисциплини по семестри е подчинено на философията за логическа последователност, поетапното усвояване на мениджърските знания и формиране на необходимите компетенции по зависимостта базова подготовка-съпътстваща подготовка - надграждане на знанията и уменията. В резултат на това в края на всяка учебна година у обучаемите се формират определен набор компетентности и компетенции.
За специалността “Стопанско управление ” се предвижда обучение с основна интердисциплинарна, широкопрофилна подготовка за придобиване на висше образование в област „Социални, стопански и правни науки” ОКС „магистър“ след завършена ОКС „бакалавър“ или „магистър“ от същото професионално направление - „Администрация и управление“. Програмата за обучение е изградена около концепцията за хармонизиране на подготовката с цел получаването на компетентност в областта на социалните, стопанските и правните науки.
 
Випускникът трябва да има следните компетенции:
  • да изпълнява задълженията като организатор, мениджър и експерт в структури на управлението на публично-правни и частно-правни тела;
  • да изработва и взема целесъобразни и икономически обосновани управленски решения на различни нива в управленската йерархия;
  • да осъществява икономично, ефективно и ефикасно ресурсно управление;
  • да провежда изследователска дейност, като анализира проблемите и причините, които ги пораждат, генерира алтернативи и управлява риска.
Обучението се осъществява по основополагащи и профилиращи модули, съдържащи задължителни, избираеми и факултативни дисциплини (специализирани курсове), както и чрез прилагане на нови и разнообразни учебни форми.
 
2. Професионална реализация.
След завършване на пълния курс на обучението, випускникът ще може да заема следните начални длъжности в различни сфери на обществения живот:
  • мениджър на различни управленски нива;
  • мениджър по ресурсите;
  • мениджър по маркетинг;
  • финансов мениджър;
  • други длъжности, съответстващи на неговата квалификация.
3. Обучаемите, завършили образователната програма придобиват специални компетенции.
3.1. Нови знания за:
  • теоретичните основи на управлението и съвременните концепции в управленската теория и практика;
  • управлението на входящите и изходящите ресурсни потоци на предприятието;
  • управлението на операциите;
  • принципите и методите на управление на човешките ресурси и на персонала;
  • основните функции, технологията, средствата и техниката на управление на силните и слабите страни;
  • управлението на малките и средните предприятия;
  • управлението на конфликти;
  • управленските умения за изработване, вземане и изпълнение на управленски решения;
  • управлението на риска;
  • основите на финансите, счетоводството, маркетинга, планирането и прогнозирането;
  • основните методи за статистически, количествен и икономически анализ на стопанската дейност;
  • основните функции, технологията, средствата и техниката на стратегическото управление.
3.2. Изградени нови способности за:
  • да мисли творчески и критично, обективно и достоверно да оценява потенциала за развитие на бизнес структурите;
  • да взема икономически обосновани управленски решения в среда на определеност и неопределеност;
  • да разкрива проблемите, да анализира причините, да генерира алтернативи и взема решения за общото икономическо, в частност финансово състояние на стопанските субекти, като оценява системата на риска и организира изпълнението на взетото решение;
  • проектира и изгражда организационни структури за управление;
  • да умее да проектира и изгражда системи за управление на качеството;
  • ефективно да управлява поверените му материални, човешки, финансови и информационни ресурси;
  • да осъществява стратегически анализ и анализ на вътрешното състояние на управляваните системи;
  • да ръководи цялостно прогнозирането, планирането и оптимизирането на системите за управление на персонала;
  • да формира подходяща фирмена култура;
  • да ръководи цялостно прогнозирането, планирането и поддържането на оптимални запаси в предприятието;
  • да изгражда собствен стил на управление;
  • да изгражда механизми за приоритетно внедряване на новостите;
  • успешно да работи в екип и в нееднородна среда, включваща както граждански, така и военни организации;
  • да ползва съвременните информационни технологии и да ги прилага в дейността си;
  • да умее да осъществява целеполагане и приоритетизация на стратегиите;
  • да формулира и избира подходящи за постигане на целите стратегии;
  • да проектира и изгражда системи за контрол (контролинг);
  • да притежава лидерски качества и да умее да обединява социалните сили в организацията и да вгражда нужните й ценностни системи;
  • да се самоусъвършенства и развива своите професионални умения.
3.3. Ценностни ориентации и нагласи:
  • лоялност към институцията в която работят;
  • толерантност, отвореност и уважение към различните позиции и идеи;
  • лична отговорност и уважение към основните свободи и права на човека;
  • междуличностни, социални и граждански компетенции;
  • естетическа, нравствена и здравна култура;
  • готовност и стремеж към учене през целия живот;
  • комуникативни способности;
  • работа в екип в нееднородна среда;
  • проявяване на грижи и изграждане на дух на доверие, висока мотивация и отговорност за изпълнение на задачите;
  • етика на общуване във военната йерархия;
  • приобщаване към идеалите на родолюбието, дълга и честта;
  • уважение към символите на държавата.