Капитан Никол Камарашева спечели бронзов медал от маратона „Търново ултра“

На трето място в маратона „Търново ултра 2022“ завърши капитан Никол Камарашева, която работи като администратор в сектор „Дистанционно обучение“ към Центъра за професионално и продължаващо обучение в Националния военен университет „Васил Левски“. 5 часа и 54 минути са били нужни на Никол, за да избяга разстоянието от 53 км и да се качи на почетната стълбичка. „Финиширах с разлика от една минута след състезателката, която зае втора позиция в състезанието. Ако знаех, че съм толкова близо, може би щях да повиша темпото си, за да я настигна, понеже чувствах, че имам още сила. Въпреки това съм много доволна от представянето си и от третото място“, казва капитан Камарашева, която участва в „Търново ултра“ за четвърти път. И за втори път печели бронзово отличие.

Снимка   

„Тази година стартирахме от пространството пред Художествената галерия във Велико Търново, преминахме през стария град, около Царевец, под Трапезица, до манастира „Света Троица“, след което трасето продължи в гората. Маршрутът минаваше по екопътеката за х. „Божур“, Гарга баир, през Арбанаси и Ксилифор. Денивелацията беше 1800 м.“, описва трасето капитан Камарашева. След това уточнява, че състезателите имат право да спират, когато решат, да почиват, да вървят…, но това коства време. Самата тя е спирала, за да си налее вода, както и по стръмните изкачвания, защото, когато денивелацията е голяма, наклоните се изминават по-бързо, ако ходиш.
„В този маратон имаше професионални бегачи и любители, които вървяха по цялото трасе. Последният участник в състезанието финишира след 20 ч. вечерта“, обяснява Никол Камарашева и признава, че е изненадала сама себе си с тези 5 часа и 54 минути, защото си е мислила, че ще се справи с разстоянието за 7-8 часа.
За да поддържа спортната си форма, Никол тренира почти всеки ден. Бяга, прави упражнения за сила, общо развиващи упражнения, занимава се с йога. Категорична е, че ако отиде неподготвена на състезание, изтезава тялото си. Затова, когато решила, че ще участва в ултрамаратона, започнала да бяга всеки ден по 10-16 км. Веднъж в седмицата изминавала около 20-25 км, направила и едно 35-километрово бягане. „Правилото е, че когато се подготвяш за определена дистанция, преди бягането трябва да избягаш 80 % от дължината, която ще изминаваш на състезанието. За да се подготвя за тези 53 км. трябваше да направя задължително едно бягане от 40 км на тренировка“, казва Никол.

Снимка Снимка

Снимка

Тя започнала да тренира лека атлетика, когато била в 8 клас. В началото се състезавала на къси дистанции – 400 м и 400 м с препятствия. В 12 клас решила, че иска да води по-активен начин на живот и спортът да бъде част от ежедневието й, затова се замислила да кандидатства или в школата в Симеоново, или в НВУ. „От Габрово съм и Велико Търново ми се стори по-добрият вариант. Не съжалявам, че избрах Националния военен университет. От втори курс ходя на състезания по лека атлетика с отбора на НВУ и всичките ми медали са златни и сребърни. Участвала съм на 400 м, 1500 м, в щафетни бягания, планински бягания и няколко международни състезания, макар че не съм фен на късите дистанции. Предпочитам полумаратони и маратони, защото съм издръжлива“, обяснява капитан Камарашева.
Когато не се занимава с платформата за дистанционно обучение в НВУ, не тича и не се грижи за децата си - Катина, която е на 5,5 г. и за Георги, който е на 2,5 г., Никол чете. Вълнуват я книги за… квантова физика, хранене и функциониране на тялото. „Предпочитам тези теми. Искам да завърша специалност „Храни, хранене и диететика“ в Пловдив, първо заради себе си и защото искам семейството ми да се храни осъзнато и да взема правилни решения при избор на храна. Искам да познавам състава на храните, съчетаването на макро и микро нутриентите, усвояването на хранителните вещества  – неща, които са особено важни в спорта, а и в ежедневието на всеки човек“, обяснява тя и допълва, че маратонците като нея трябва да знаят, че докато бягаш, даже и да пиеш много вода, си застрашен от обезводняване, а рязкото обезводняване и загубата на минерали понижава общия тонус, влошава работата на мускулите, води до бърза уморяемост, поява на крампи и до всички последствия на дехидратирането. Затова тя приема морска сол, магнезий и електролити докато тича.