Екатерина Петрова, ръководител на звено „Еразъм офис“:

„Можеш да правиш успешен маркетинг, ако си се научил да рискуваш и да губиш“

„Маркетингът не е просто да създадеш продукт, да го продадеш успешно и със спечелените пари да отидеш на някой остров. Маркетингът е проучване преди да пуснеш продукта си на пазара, събиране на мнения за качеството му и мисъл, за да му осигуриш развитие, подобрения и евентуално изработването на нов, следващ модел. Макар че у нас много хора казват: аз правя маркетинг, всъщност малко са тези, които наистина правят маркетинг. Правят го тези, при чийто продукт хората се връщат отново и отново“, казва Екатерина Петрова, която е ръководител на секция „Еразъм офис“ в Националния военен университет „Васил Левски“. Тя е и първата, която премина успешно курса по дигитален маркетинг, съвместна инициатива на фирма Createx и Военния университет.
Снимка

Екатерина Петрова признава, че обучението ѝ е дало много нови знания във връзка с дигиталния маркетинг и новата ера. „Аз съм завършила маркетинг, но курсът на Александър Иванов от Createx за пореден път ми припомни, че всичко в света се променя, дали с бавни или по-бързи темпове, зависи от ситуацията. Ако искам да бъда в крак, трябва да следвам това темпо“, признава още Екатерина Петрова.

Тя се занимава с програма „Еразъм“ от 2014 г., а от 2017 г. работи по нея в Националния военен университет. Едно от задълженията ѝ като ръководител на цялото звено, което е ангажирано с тази програма, е винаги да избира най-правилния подход към хората, които кандидатстват. „Всички знания, които съм натрупала за маркетинга, ми помагат да покажа на кандидатите, че програмата, която в случая се явява продукт, може да им бъде от полза. Истината е, че някои хора продължават да възприемат „Еразъм“ просто като екскурзия до някоя държава, в която могат да отидат, за да пият едно кафе. „Еразъм“ обаче е много повече. Тя е възможност да се потопиш в друга култура и да пиеш с пълни шепи от нея. Да комуникираш с различни хора, да посетиш друг университет и да вземеш и дадеш знания, без значение дали този университет е по-развит от твоя или е на по-ниско ниво. Искам да покажа на всички, че програма „Еразъм“ ни дава възможност за комуникация не само вътре в държавата България, но и извън нея. Това е най-трудното, което ми се налага да обяснявам, за да мотивирам даден човек да се включи в програмата“, разказва г-жа Петрова.
И признава, че докато вървял курсът, си дала сметка, че самата тя вече се е разделила с една доста грешна и наивна представа за маркетинга. Ако след университетската си диплома, тя вярвала, че маркетингът е просто щракване с пръсти, сега вече знае, че е здрава работа, предварително преценяване къде може да се препънеш. „Но най-важното е какво си научил накрая. Може да прецениш евентуалните грешки, може да не успееш, но със сигурност е важно да си се научил да рискуваш и да губиш. Защото когато рискуваш и сбъркаш, се поучаваш от грешките си. Ако не си сгрешил, се поучаваш от успеха си“, категорична е Екатерина Петрова.