Гражданска специалност „Телекомуникации”

Факултет: „Артилерия, ПВО и КИС“ - Шумен

Образователно-квалификационна степен: „Бакалавър“

Професионалнa квалификация: „Инженер по телекомуникации“

Форма на обучение: Редовна и задочна

Срок на обучение: 4 (четири) години, 8 (осем) семестъра

Характеристика:

1. Насоченост на изграждането на випускника и изпълнявани функции

Специалността „Телекомуникации” е предназначена да подготвя кадри с широкопрофилна квалификация в областта на техническите науки с образователно-квалификационна степен „Бакалавър“, способни да се реализират успешно на пазара на труда в условия на силна конкуренция.

По специалността „Телекомуникации“ се предвижда обучение с основна интердисциплинарна, широкопрофилна подготовка за придобиване на висше образование от професионално направление 5.3 „Комуникационна и компютърна техника“ в област на висшето образование 5. „Технически науки“.

Обучението е насочено към получаване на базова компетентност, знания и умения в областта на телекомуникационните и информационни технологии. Програмата за обучение е предпоставка за личностно развитие, активно гражданско участие, социално приобщаване и пригодност за реализация в конкурентна среда и в едно общество на знанието с европейско измерение.

Учебният план за обучение по специалността „Телекомуникации“ е структуриран в 4 модула. Обучението завършва с полагане на държавен изпит или защита на дипломна работа, според постигнатия успех от обучението. Общо за курса на обучение се получават 240 образователни кредита. При завършване на обучението по специалност „Телекомуникации“ се издава диплома за завършена ОКС „Бакалавър“ с професионална квалификация „Инженер по телекомуникации“. При лично писмено заявяване с молба по образец, на завършилите обучаеми се издава и европейско дипломно приложение.

1.1 Основните модули в учебния план са:

Първи модул - „Фундаментални учебни дисциплини“. Включва учебните дисциплини: Висша математика І и II част, Философия, Физика и Екология, които позволяват на обучаемите да придобият базови знания и компетенции в сферата на висшето образование.

Втори модул „Профилиращи учебни дисциплини“ съдържа главно: Теоретична електротехника, Градивни елементи в електрониката, Сигнали и системи, Радиокомуникационна техника, Електрически измервания, Импулсни и цифрови устройства, Компютърни мрежи, Комутация и маршрутизация, Измервания в комуникациите, Оптични комуникации, Клетъчни комуникации, Предаване на данни, Сателитни комуникации, Електромагнитна съвместимост, Радиовълни и антенно-фидерни устройства, Комуникационни вериги,  Изкуствен интелект, Моделиране в комуникациите и др.

Трети модул „Езикова и физическа подготовка“ включва обучението по чужд език в хорариум 150 часа, в резултат на което обучаемите да придобият знания и умения за управление в многонационална среда и за сключване на международни сделки. Физическата подготовка е насочена към физическото възпитание на обучаемите като предпоставка за формиране на здрав дух в здраво тяло - хорариум от 240 часа.

Четвърти модул „Практическа подготовка“ предвижда провеждането на стаж по специалността с цел формирането на практически умения у обучаемите и приложение на знанията и придобитите компетенции през курса на обучение, с което те се подготвят за практическата си реализация.

1.2 Випускникът придобива следните ключови компетенции:

  • ефективно и рационално планиране, моделиране, изграждане и управление на информационни и телекомуникационни технологии (ИКТ);
  • владеене на общи и професионални комуникативни умения;
  • ползване на чужд език;
  • познаване и спазване правилата за здравословен и безопасен труд.

Випускникът от специалността „Телекомуникации“ се готви интелектуално, нравствено, физически и професионално като специалист по ИКТ чрез умело използване на технически средства и системи. В резултат на цялостната си подготовка в Университета випускникът се формира като личност:

  • с достатъчно знания в областта на техническите и обществените науки, позволяващи правилно разбиране на процесите и явленията в съвременното общество;
  • с инженерни знания по Телекомуникации и знания по планиране и изграждане на ИКТ в различни ситуации и при различна обстановка;
  • с развити интелектуални и волеви качества и способност за научни изследвания, свързани с внедряване на нови комуникационни и информационни системи, използващи съвременни телекомуникационни и информационни технологии.

1.3 В резултат на обучението си випускникът придобива висше образование по специалност „Телекомуникации“ на образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ от професионално направление 5.3 „Комуникационна и компютърна техника“ в област на висшето образование 5. „Технически науки“.

2. Професионална реализация

След завършване на пълния курс на обучението випускникът може да заема длъжности в различни сфери на обществения живот:

  • в мобилни и телекомуникационни оператори и доставчици на цифрови услуги;
  • участие в научни изследвания и работа по различни проекти;
  • да извършва консултантска и експертна дейност в интерес на държавни институции и неправителствени организации;
  • да работи в областта на образованието и други сфери на социалнополитическия живот;
  • да заема други длъжности, съответстващи на придобитата квалификация.

3. Обучаемите, завършили образователната програма придобиват специални компетенции:

3.1 Нови знания:

  • базова инженерна подготовка по Висша математика и Физика.
  • разпространение на радиовълните, кабелни и влакнесто-оптични преносни системи, организиране на телекомуникационните и информационни мрежи, изграждане на телекомуникационни и цифрови информационни услуги;
  • принципи на комутация и маршрутизация в съвременните мрежови инфраструктури, обвързването на комуникационните и информационни технологии, интерфейсите и протоколите за достъп между технически устройства, съобразени с различните стандартизационни споразумения в ЕС и НАТО;
  • цифрова обработка на сигналите, видове модулации и произтичащите от тях особености при изграждането на различни технически устройства (преносна среда, мултиплекси, средства за защита на информацията и периферия);
  • изграждане на клетъчни, мобилни и безжични комуникационни системи, предаване на глас, данни и видеоизображения, компютърни комуникации и принципи на адаптивната маршрутизация в тях;
  • Cloud computing, съвременни военни информационни технологии, теория и организация на компютърните системи, компютърни, локални и глобални компютърни мрежи, мрежова сигурност и защита на класифицирана информация в компютърните мрежи.

3.2 Изградени нови способности:

  • да разкрива практикоприложни проблеми в своята област и да прилага системен подход при решаването им;
  • да извършва проучвателна, развойна, производствена, експлоатационна и сервизна дейност, насочена към практическото използване на съвременни комуникационни и информационни технологии;
  • самостоятелно да решава възникнали технически проблеми, да прилага теоретични знания за решаване на приложни проблеми, да осъществява технико-икономически подход и да прилага съвременни методи и средства за решаване на инженерни задачи;
  • да провежда експериментални изследвания с използване на съвременна компютърна и измервателна техника, да анализира резултатите от тях и да разработва необходимата документация;
  • да прилага съвременните комуникационни и информационни технологии при организацията, изграждането и поддържането на комуникационни и информационни системи;
  • да използва комуникационен софтуер, осигуряващ техническата съвместимост на комуникационните и информационни системи;
  • да работи в екип с представители на различни граждански и военни организации на територията на страната;
  • да използва чуждестранна специализирана литература и научно-техническа информация в касаещия го обем;
  • да прилага правните и нормативни уредби, свободно да ползва и разчита техническа и справочна документация;
  • да владее терминологията в областта на комуникационната техника и технологии;
  • да владее нормите на естетическото поведение и протокол;
  • да ръководи научноизследователски, проектантски и производствени колективи;
  • да презентира технически проблеми, като прилага обосновани решения за тяхното разрешаване;
  • да се самоусъвършенства, като развива своя характер, знания и умения по време на цялата си професионална кариера.

3.3 Ценностни ориентации и нагласи:

  • лоялност към институцията, в която работят;
  • толерантност, отвореност и уважение към различните позиции и идеи;
  • лична отговорност и уважение към основните свободи и права на човека;
  • междуличностни, социални и граждански компетенции;
  • естетическа, нравствена и здравна култура;
  • готовност и стремеж към учене през целия живот;
  • комуникативни способности;
  • работа в екип в нееднородна среда;
  • проявяване на грижи и изграждане на дух на доверие, висока мотивация и отговорност за изпълнение на задачите